Utrustningslista Don Quijote

Tiillverkad av Norrlandsplast 1971. Segelnr 150. Glasfiber. Plastad skarv mellan skrov och däck. Skrovet är epoxybehandlat under 90-talet..

Mörkblått skrov. Vitt däck med ljusgrått halkskydd.


Mast, rigg:

Masten, orginalmast (Marco Polo) i aluminium, nya maststeg i rostfritt.

Rostfri vajer och Hasselfors vantskruvar.

På masten finns däcksbelysning och trefärgad topplanterna (2006)

Rrullsystem Furlex 100 S (2006).

Seldenbom med snabbrev till storseglet (2006).

Kraftigt storskot med ny skena (2006).

Backstag.

Kutterstag.

2 st Lewmarwinchar på masten.

2 st Lewmar ST40 – självskotande kromade winchar i sittbrunnen (2006).

1 st revvinch på storsegelbomen.


Segel:

Boding storsegel med tre rev.

Boding rullfock.

Boding stormfock.

Gennacker

1 st spinnackerbom.

Röda segelkapell.

Storsegel, rullfock och stormfock var nya (seglats i cirka två-tre veckor av förra ägaren) när vi lämnade Luleå. Gennackern var några år gammal.


Livflotte:

RFD Seasava plus, 4 personer, i container på däck (2006)


Motor:

Perkins Perama M20 från 1991. 3-cylindrig, 18 hk. Samma motor som Volvo Penta MD2020. Sötvattenkyld. Servad av Falkmans Diesel, Solna, år 2004.

Ny 75 ah generator (2006).

Nya glödpluggar (2006).

Ny termostat (2006).

Racor vattenfilter.

Utbytt propelleraxel, 3 bladig propeller. (Propelleraxel 2005?)

Nytt stävbeslag.

Ny oljetätning på propelleraxeln (2006).

Topp, kyl och avgas lyft på Galapagos (2007) . Invändig rengöring, ventiljustering. Motorn är pålitlig och har fungerat bra.


Vindroder:

Atoms vindroder. Pendelservolum. (1980-talet) Beprövad konstruktion som vi dock var tvungen att förstärka under resans gång.


Autopilot:

Simrad TP22 med fjärrkontroll. (Köpt ny i Martinique april 2007).

.

Däck:

Rostfri peke med träspång av teak med ankarrulle i fören.(Ett par år gammal)

Akterpulpit, mantågsstöttor, mantåg i rostfritt.

Rutor (ett par år gamla) och däckslucka av härdad plast i stil med lexanglas. Fastsatta med bultar och muttrar. (Tätningar ett par år gamla)

Grabbräcken av teak.

Rorkult av ek, förstärkt. (ett par år gammal)

Starkt rorkultsbeslag i rostfritt (2006).

Roderfästen i rostfritt (2006).

Ventiler, två vanliga och två mushroomventiler (2006).

Kraftig rufflucka i teak.

Alla pollare i teak och rostfritt.

Stor sittbrunnsdurk av teak (så stor att man kan serva propelleraxel och baksidan av motorn. Man kommer även åt alla roderfästen. Inte heller något vattenlekage som droppar ned på motorn).

Alla bultar mellan skrov och däck är utbytta.


Ankringsutrustning:

50 m galvaniserad kätting.

1 st 15 kg Bruceankare.

1st 15 kg Danforth ankare.

1 st 7 kg Bruceankare.

150 meter rep.


El:

Två st 75ah förbruksbatterier, 1 st 75ah startbatteri (2006) Placerade i batteriboxar i akterstuven.

1 st 30W solpanel placerad på targabågen i aktern, 1 st 80W (2006)solpanel placerad på däcksställning framför sprayhooden. Bägge går att vinkla. 2 regulatorer som förhindrar överladdning.

Skyllermarks skiljediod för att separera start- och förbruksbatteri (2006).

Grovt kablage till motor och förbruk, huvudbrytare till motor och förbruk (2006).

2 st Biltema elpaneler med automatsäkringar vid navbordet (ett par år gamla).

Plus- och minusplintar inne i båten för att förenkla och underlätta felsökning (2006).

3 st 12V-uttag vid navbordet.


Elektronik:

Gps Garmin 152 med extern antenn. Några år gammal.

Logg/Lod Silva Star Sea Data.

Nasa A.I.S Radar med egen VHF-antenn placerad på targabågen (2006).

VHF Silva S10 (2006), grov antennkabel som inte ger effektförlust (2006) (kommer inte ihåg betteckningen), jordplansantenn (4 spröt) i masttoppen.

VHF Cobra Marine HH400, handhållen (2006)

Cd-stereo med 2 st högtalare. Ej installerad.

Voltmeter (2006)

Intelligent batteriladdare som också fungerade som landströmsenhet.


Div:

Satellittelefon Motorola 9505A med datakit.

Värmare Webasto Air 2000 s (2006).

Inredning teak, nylackad.

Dynor ljusblått (2006).

Origo 3000 spritkök, tvålågigt (några år gammal).

Rostfri vattentank, ca 50L, (några år gammal).

Manuella fotpumpar till pentryt.

Jabscotoalett med septitank (24L rostfritt) med elektrisk avfallskvarn (några år gammalt).

Salongsbord på Lagunastativ, (några år gammalt).

Radarreflektor Echomax 230. 20kvm reflektoryta (2006).

Röd sprayhood med 3 fönster, vindskydd på vardera sida om sittbrunnen, några år gammla.

Nya skrovgenomföringar (4 st kulventiler) (2006).

En elektrisk länspump och en manuell länspump som kan användas från sittbrunnen(2006).

Utombordare Nissan 3,5 hk (2001).

Skotlinor (Clas Ohlson), fendrar (Biltema), reservdelar till motorn (några oljefilter, några dieselfilter, två extra impellrar, packningsmaterial, motorolja, växellådsolja), en Clas Ohlsonlåda med saxpinnar, småskruvar och annat bra att ha i rostfritt, div. schackel, elkabel, kabelskor osv…, en stor verktygslåda fylld med verktyg, en sladdlös skruvdragare med två batterier och snabbladdare, en vinkelslip, en kraftig bultsax för att kunna klippa riggvajern vid ett mashaveri.

I början av resan köpte också den billigaste lap topen Elgiganten hade, till att använda enbart som navigationsdator. Att bärbara datorer inte håller på sjön är en myt. Vår lap top stod helt oskyddat på navigationsbordet rakt innanför ingångsluckan från Skellefteå till dess att vi befann oss cirka 300 Nm utanför Nya Zealand då den pensionerade sig. Helt klart godkänt.

Kommentarer er stengt.

%d bloggere like this: