Limassol, Kypros

01-street-life-festival03-street-life-festival

Vi har vært på Kypros i fem dager, og det ser ut til at vårt opphold her nærmer seg slutten. Det har blåst ganske hardt både her inne og der ute i løpet av disse dagene, nordvestlige vinder fra 25 knop og oppover. Og ettersom vi skal nettopp nordvestover så er det like greit å vente til det legger seg. Som det ser ut nå så ligger det an til svakere vinder fra og med i morgen fredag, så vi forbereder oss på en tidlig start.

De to første nettene på Kypros lå vi langsides i Limassol sin kommersielle havn, ettersom marinaen og fiskehavna var full. Vi fikk beskjed om at vi muligens måtte flytte litt rundt etter hvert som de store lastebåtene og cruiseskipene kom og gikk, men det fikk bare være -i det minste betalte vi bare 10 euro per natt. Til sammenligning kostet marinaen rundt 35. Dag 1 gikk vi inn til byen, en bra rusletur på rundt tre kvarter. Dag 2 hadde vinden tatt seg opp, bølgene skvatt og Adriatica lå veldig urolig mot en kaikant som var beregnet på enorme cargoskip, så vi våget ikke å forlate båten i tilfelle vinden økte ytterligere. Utpå ettermiddagen fikk vi beskjed om at vi måtte flytte oss neste morgen fordi et cruiseskip var ventet, så vår tredje dag på Kypros manøvrerte vi båten over til den andre enden av havnebassenget hvor vi ble liggende ti meter bak hekken på et enormt fraktfartøy som kom fra Tyskland med fem hundre biler som skulle losses. Vi fortøyde med baugen inn mot et hjørne, og ble dermed liggende snute til snute med en losbåt. En stund var det ganske kult å se på alle bilene som ble kjørt iland, og på alle cruiseturistene som forvillet seg inn på området og måtte eskorteres ut av en lett frustrert sikerhetsvakt, men med vinden og sjøen og turbulensen fra nabobåtene var det ikke noe holdbart sted for oss. Fendrene våre, som var festet i rekka, kom i skvis mellom båten og kaikanten og knakk tilslutt hodet av en rekkestøtte. Johan sporet opp havnekapteinen og erklærte at han fryktet for både vår og båtens sikkerhet, så de to hoppet inn i en bil på jakt etter en mer fredelig liten flekk hvor vi kunne parkere båten. Etter en tid kom Johan tilbake med gode nyheter; vi kunne legge oss utenpå en fiskebåt et stykke inn i den gamle delen av havnen, og vi løsnet fortøyningene og kom oss ut av vår lille lukeparkering uten problemer. Så nå ligger vi her utenpå Alexia, som i sin tur ligger fortøyd til en flytebrygge som har sett bedre dager. På den andre siden av flytebrygga har vi de kypriotiske fiskebåtenes hemmelige, mytiske gravsted; og på en av båtene bor en fisker som alltid står parat til å hjelpe oss om vi vil i land når det er flo og brygga ligger tre meter fra land. Han er veldig pratsom og pludrer i vei, selv om det meste han sier er gresk for oss. Her om dagen ga vi fyren noen DVD’er, og da ble han kjempeglad og pratet enda mer.

04-adriatica-i-limassol-litt-beklemt1m_p5070006

I går var vi gode turister og tok bussen opp til Kourion. Det er ett av de viktigste arkeologiske områdene på Kypros, og ligger flott til på en bakketopp med utrolig utsikt over sjøen og dalen nedenfor. Der finner man blant mye annet Kourion Stadium, en nesten 2000 år gammel sportsarena formet som en hestesko, hvor sportsbegivenheter og gladiatorkamper fant sted. Vi var også innom Eustolios’ Hus, og Gladiatorenes Hus, opprinnelig privathus, men senere offentlige bad med hundrevis av store og små snodige rom, mosaikk på gulvene og selvfølgelig søyler i alle former og størrelser. De ble bygget en gang mellom 300 og 700 e.Kr. Bussturen dit og tilbake igjen var halve moroa, og vi koste oss glugg ihjel mens bussen snirklet seg gjennom trange gater og forbi lave murhus som sto tett i tett. Godt å kunne konstatere at vi har stadig evnen til å være turister, vi er ikke helt mettet på opplevelser enda.

05-kourion06-kourion

22-kourion225-kourion

17-kourion26-kourion

27-kourion128-kourion

Som sagt så krysser vi fingrene for at vi kan seile videre i morgen. På neste stoppested skal vi sjekke inn i Hellas; vi er ikke helt sikre på hvor det blir, men det blir uansett bare en kort topp før vi seiler videre mot Lefkas, hvor vi gleder oss til å møte igjen Bjørn og Lena som vi møtte for første gang på Martinique for to år siden.

Hørs!

2 Responses to Limassol, Kypros

1. Robert sier:

Härliga bilder! Spännande läsning! Ha en bra segeltur till Rhodos!

2. Björn & Lena sier:

Som alltid lika roligt att läsa om era strapatser. Vi får hoppas det blir lugnare på Lefkas! Önskar er goda vindar! Björn & Lena