Singapore

Några Singaporefakta:

1. Singapore består av en huvudö och 63 mindre öar. De flesta av dem är obebodda.
  2. Singapore tillhör ett av världens minsta länder. Total yta cirka 682 km2. Jämförelsevis lika stort som halva Öland.
  3. Cirka 4.5 miljoner människor lever i Singapore
  4. Bortsett från Monaco är Singapore det tätast befolkade landet i världen. 6482,7 människor per km2
  5. Officiellt och mest använt språk är engelska. Nationalsången sjungs dock på malay.
  6. Singapores bästa prestation någonsin i OS är en silvermedalj. Tan Howe Liang vann den i tyngdlyftning 1960 i Rom.
  7. Skulle man sträcka ut all väg i Singapore till en raksträcka skulle den bli 3000 km lång.
  8. Oofficiell nationalsport: shopping.

Vi tog en färga från Sebana Cove till Singapore. En timmes resa till en annan värld. Efter två månader i Indonesien och en veckas rogivande vistelse i Sebana Cove stod vi plötsligt mitt inne i centrum av ”Asiens Monaco”.

Punkt nummer ett på vår Singaporelista var att köpa en ny kamera. Och ett bättre ställe att shoppa elektronik på än i Singapore har vi aldrig upplevt. Elektronikpriserna är här inte längre så mycket lägre än där hemma. Jämförelsevis sparar man nog inte mer än några hundralappar på en vanlig bra kompaktkamera. Utvalet är däremot något helt enormt!

Vi begav oss till Sim Lim Square. Ett stort femvånings köpcenter fyllt till taket med enbart elektronik, och ställde där in siktet på den kameramodell vi ville ha. Efter några timmars hästhandel, jo här ska det prutas, hade vi slagit till på det bästa erbjudandet vi fått.

Vi bodde på ett hostel inne mitt inne i Singapore. Kliniskt rent, lugnt, fräscht och billigt. Gratis internet, gångavstånd till Little India och närmaste tunnelbanestation runt hörnet.

Första kvällen i Singapore utforskade vi Little India och fick där uppleva Deepavali (Festival of Lights). En månads lång festival som hinduer över hela världen firar för ljusets triumf över mörkrets. Gott över ont. Gatorna sprakade i färglada ljus och i folks bostäder lyste oljelampor i fönstrena. Längs efter gatorna trängdes fullt med folk och inne i försäljningsbodar kikade damer på nya saris (en traditionell klädesdräkt som bärs av många kvinnor i bland annat Indien). Vi strosade mest omkring men besökte också ett större tempel, kikade in genom fönstrena till Indiska restauranger (vi hade redan ätit, tyvärr), upptäckte för oss ny musik och köpte en burk med Indiska ”nyårskakor”.

Efterföljande dag ägnades åt handla diverse båttillbehör. De olika affärer vi behövde besöka var väldigt utspridda över staden och vi fick därmed vi god insikt i kommunikationsmedlena, som definitivt håller värdklass. Även om det nästan verkar vara så att senaste BMW 730 och Mercedes S350 verkar vara rena ”svenssonbilar” i Singapore, kan jag nästan inte förstå varför man skulle vilja köra omkring med dem där. Både tunnelbanan, som nästan är så kliniskt ren att man kan äta lunch från golvet, eller de nya bussarna, som cirkulerar runt omkring inne i stan är löjligt billiga och går var eller varannan minut. Taxi kostar heller inte mer än en fjärt i rymden.

En av kvällarna tog vi en tur upp i det nybyggda Singapore Flyer. Ett 165 meter högt observationshjul som ger en fantastisk utsikt över Singapore. Vackert! Bilden av oss två är det vanliga fake-turist-trams-bilden man får köpa i turistaffären man måste gå igenom innan man kommer ut igen. Men kolla in fotbollsplanen som syns nede i högra hörnet. Den är byggt på vattnet. Läckert!

Förutom att strosa omkring på några av Singapores enorma shoppingcenter och ändlösa shoppinggator och besöka några av de otaliga kafeerna och restaurangerna, gjorde vi även en vandring i Chinatown, där gammalt mötte nytt.

Vi vandrade förbi gamla kolonialhus med skyskrapor i bakgrunden. Passerade pigga hundraåriga ihopskrynklade kineser som spenderade söndagen ute på stan. Vi besökte marknader och medisinaffärer där de fortfarande tillverkar egen medicin av torkad bläckfisk som de maler ned och blandar med ginseng och en avkapad bävertass (vad vet jag om det? Men det såg i alla fall ut som så). Inne på ett stort shoppingkomplex erbjöds vi mängdrabatt på levandes paddor, vi kunde köpa färska grönsaker men också förnya vår garderob. Vi avstod dock från alla de tre sista sakerna. Upplevelsen att vara där var i sig minst sagt tillräcklig.

Tredje och sista dagen i Singapore avslutade vi med ett efterlängtat besök på en sushirestaurang. Med dagstidningen i handen lapade vi sedan takeaway kaffe på en parkbänk ute på stan och kikade på folk. Det var väldigt skönt att leva det urbana livet en stund.

Singapore. Vilket ställe. Fantastiskt. På återseende!

Igår kom vi tillbaka till Sebana Cove. Så småningom tänkte vi starta motorn, för här är det ingen vind, och börja röra oss norrut längs efter Malaysias västkust…